De beste tips

Heet ei pellen

#1. Een te heet ei pellen

Eieren, en ik bedoel dan hardgekookte eireren pellen is niet alleen een heet karweitje, maar ook is het een hele toer om ze mooi te pellen zonder het eiwit te beschadigen. Vroeger moest ik beroepsmatig een keer per week zo'n 40 eireren ineens koken, en met mijn methode mislukte er niet een en verbrandde ik ook geen vingers. In deze uitleg zal ik uitgaan van huishoudenvolumes van tussen de 4 en 6 eieren. Zet de eieren op in koud water en verwarm ze langzaam tot het kookpunt. ( dit voorkomt stukkoken door te grote temperatuurverschillen). Als de eieren klaar zijn, schep je ze met een schuimspaan uit de pan en laat ze in een andere pan met koud water vallen. Dat hierbij de schaal butst is geen probleem. neem het eerst te pellen ei uit het koude water en tik de schaal stuk. Druk nu met je s=duim de schaal nog meer stuk zodat er een aantal barstjes ontstaan en sop het ei een keer in het bakje koud water. Neem nu een stukje gebarsten eischaal tussen duim en wijsvinger en trek dat waat omhoog. meestal zie je dan dat het velletje onder de schaal scheurt en het eiwit bloot komt te liggen. Is dit niet het geval, trek dan een ander stukje gebarsten schaal omhoog waar het velletje wel scheurt. Sop het ei dan nogmaals in het koude water en je zult zien daat je gewoon met een soort wrijvende beweging de schaal met vel van het ei koskrijgt en meestal in grote stukken. Door het enkele keren te doen leer je al snel welke stukken het beste losgaan en als het even niet goed gaat, help een onderdompeling weer. tusse de 10 en 20 seconden is een heet ei gepeld zonder zere vingers en zonder dat er stukken eiwit ontbreken.