Cookies helpen Oma Weet Raad om uw gebruikerservaring te verbeteren. Bij gebruik van de website gaat u akkoord met ons privacy statement. Accepteren

Behandel je voeten vlak voordat je gaat lopen in met vaseline of uierzalf. Doordat het vet vocht tegenhoudt, worden je voeten minder week en minder stroef. Doe dit niet als het erg warm weer dreigt te worden. Het vet kan zweetvoeten juist verergeren.

5 0 0






- Ongeveer een maand van tevoren beginnen met de voeten in smeren met kamferspiritus om de voeten te "harden". - Speciale wandelsokken kopen waar geen naden inzitten - Goed schoeisel aanschaffen, ruim voor de vierdaagse. Schoenen dienen ingelopen te worden en verder moeten ze prettig aanvoelen. Het aanschaffen van nieuwe schoenen vlak voor de vierdaagse zal eerder de kans op blaren vergroten dan verkleinen. - Ruim de tijd nemen om de wandelschoenen in te lopen - Let extra op drukpunten op de voet. Hier ontstaan sneller blaren. Bekende drukpunten zijn de wreef, de hiel, de achillespees, zijkanten de tenen (m.n. thv de kootjes). Sommige wandelaars hebben baat bij het preventief afplakken van drukpunten op de voet. Het Nederlandse Rode Kruis is zeer terughoudend met het adviseren van deze methode. - De hele voet met talkpoeder insmeren, Talk zorgt ervoor de huid minder kan verweken. Dit kan goed werken in combinatie met de juiste sokken en schoeisel. Let goed op dat het talkpoeder niet gaat klonteren, (niet teveel talk gebruiken) de klontjes kunnen drukpunten veroorzaken. - Zorg dat je extra paar droge sokken bij je hebt. Vochtige of zelfs natte sokken verweken de huid waardoor de kans op blaren verhoogt. Wissel dus halverwege de wandeling van sokken, zodat je steeds met droge sokken loopt - Een strook watten tussen de tenen door rijgen, beter bekend als de ‘Friese methode', zorgt ervoor dat drukpunten tussen de tenen beter beschermd zijn.

5 0 0






Gevoelige plaatsen kun je vlak voor een wandeling preventief afplakken met leukoplast of sporttape. Leukoplast is goedkoper en vormt zich wat gemakkelijker naar de voet, maar de lijm gaat vaak in de sokken zitten. Sporttape laat minder lijmresten na en levert door zijn stugheid meer bescherming, maar is weer wat duurder. Let op dat er bij het afplakken – vooral van tenen – geen ribbels ontstaan, want die kunnen juist weer blaren veroorzaken. Eventueel kun je een nagelschaartje gebruiken om inkepingen te maken in de tape. Blijft de tape steeds plakken aan je sokken? Gebruik het volgende foefje: wrijf wat talkpoeder over de tape. Daardoor wordt deze gladder en minder plakkerig.

5 0 0