Cookies helpen Oma Weet Raad om uw gebruikerservaring te verbeteren. Bij gebruik van de website gaat u akkoord met ons privacy statement. Accepteren

Tips om deze broeierige dagen van een hittegolf zo gezond en fit mogelijk door te brengen.
Als je lichaamstemperatuur te veel stijgt, kun je namelijk last krijgen van een zonnesteek.

Kleding:
Draag luchtige en lichte kleding. Wit stoot hitte af en donkere kleuren nemen juist hitte op. Draag ook een hoed of pet en een zonnebril.
Douchen:
Hoe verleidelijk het ook is om een koude douche te nemen, doe het niet. Sterke temperatuurwisselingen bevorderen namelijk uitdroging. Beter is om een lauwe douche te nemen.
Drink voldoende:
Tijdens een hittegolf is het van belang zeker twee liter vocht per dag te nuttigen. Drink bij voorkeur water.
Siësta:
Doe rustig aan. Vooral tijdens de warmste uren (tussen 12.00 en 16.00 uur) van de dag! Las als het even kan een siësta in.
Hou je huis koel:
Probeer zo min mogelijk zon binnen te laten. Hou de gordijnen dicht en laat ook de ramen gesloten als de zon erop schijnt. Ventileer wel 's avonds en 's nachts goed als de zon onder is. Ook een ventilator of een airco kan voor de nodige afkoeling zorgen.
Koud washandje:
Hou af en toe je handen en polsen onder koud stromend water. Je zult je meteen frisser voelen. Ook een koud washandje voor je gezicht en hals kan verkwikkend werken.
Apparaten:
Zet apparaten die hitte afgeven uit, en haal de stekker er ook uit!
Lichte maaltijden:
Als je grote, zware maaltijden eet, stijgt je lichaamstemperatuur omdat je lichaam het eten moet verteren. Verstandiger is meerdere lichte maaltijden per dag te nuttigen.

3 5 1 0






Heb je het heel erg warm, in de zomer. Je koelt af, door je voeten in water te doen.

5 0 0






Let op als het zo warm is! Vooral voor kinderen en ouderen kan extreme hitte gevaarlijk zijn. Dus, drink veel! Ook als je geen dorst hebt, moet je veel drinken. Alcohol en drankjes met cafeïne zijn niet verstandig. Houd het vooral bij water en drink minimaal twee liter per dag.

5 0 0






De vochtbalans in je lichaam kun je controleren aan de hand van de kleur van je urine. Is je urine helder van kleur, dan is de vochtbalans goed. Donkere urine wijst op enige mate van uitdroging en is een aanwijzing dat extra drinken nodig is.

5 0 0






Water over het hoofd gooien of een natte handdoek in de nek leggen, koelt goed af. Ook kun je je shirt nat maken.

5 0 0






Vermijd zwarte kleding dat trekt de warmte aan. Zorg ervoor dat je luchtige kleding draagt en bedek je lichaam zoveel mogelijk. Kies kleding die de verdamping van zweet zo weinig mogelijk beperkt. Gebruik dus ‘ademende’ kleding. Draag altijd iets op je hoofd, dit voorkomt een zonnesteek en uitdroging.

5 0 0