Cookies helpen Oma Weet Raad om uw gebruikerservaring te verbeteren. Bij gebruik van de website gaat u akkoord met ons privacy statement. Accepteren

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting is een vorm van afwisselend vasten.
Intermittent fasting (afgekort: IF) is geen dieet. Het schrijft niet voor wat je eet maar wanneer en hoe lang je wel en niet eet. Er zijn verschillende vormen maar in het algemeen eet je alleen tussen bepaalde tijden (eetvenster genoemd), en vast je tijdens de overgebleven tijd. Bij het vasten eet je niets maar mag je wel nog water, thee of koffie drinken.

De bekendste vorm van intermittent fasting is het 16:8 schema. Hierbij eet je 8 uur op een dag, en vast je 16 uur (waaronder tijdens het slapen). Dit doen mensen bijvoorbeeld tussen 10:00 uur ‘s ochtend en 18:00 uur ‘s avonds.

Voordelen:

  • Je lichaam wordt mogelijk gevoeliger voor insuline (dat is goed).
  • Je lijf verbrandt hierdoor mogelijk makkelijker vet.
  • Je weerstand krijgt mogelijk een tijdelijke boost.
  • Je verkleint mogelijk de kans op diverse nare aandoeningen.
  • Je krijgt waarschijnlijk trek in gezondere voeding.
  • Je verkleint mogelijk risico op aandoeningen in de hersenen.
  • Je krijgt de gelegenheid om emotie-eten te observeren en verslaan.
  • Je breekt met je suikerverslaving.
  • Je leert je lichaam beter kennen.
  • Je wordt vrijer, omdat je beseft dat het helemaal niet zo erg is om een beetje honger te hebben.

Ben je zwanger, geef je borstvoeding, onder behandeling, gebruik je medicijnen die je moet innemen met voeding, jonger dan 21 of heb je aanleg voor eetstoornissen? Sla deze techniek dan over of overleg met je arts!

5 0 0

Login om een reactie te geven: