Cookies helpen Oma Weet Raad om uw gebruikerservaring te verbeteren. Bij gebruik van de website gaat u akkoord met ons privacy statement. Accepteren

Spierontsteking, wrijf de plaats 3 keer per dag in met Goudsbloemzalf doe dit enkele dagen en de ontsteking is weg.

4 5 3 0






Drink na het intensief sporten een half glas augurkennat! Je hebt dan minder snel last van kramp en herstelt sneller.

3 5 1 0






Warme handdoek met venkelthee op je lichaam liggen ontspannend en verzacht de pijn.

5 0 0






Wat te doen tegen spierpijn? 1. Stap in een ijskoud bad. Stap direct wanneer u thuiskomt van het sporten onder een koude douche of in een koud bad. U kunt uiteraard ook een ice pack op uw spieren leggen. Dat is even afzien, maar de kou is goed voor de doorbloeding van het lichaam. Door de lage temperatuur vernauwen de bloedvaten tijdelijk, zodat de afvalstoffen beter kunnen worden afgevoerd. 2. Neem rust én beweeg Bewegen is niet fijn als u spierpijn heeft, maar door te bewegen voorkomt u dat u zich dagenlang als een robot beweegt. 3. Drink kersensap of cranberrysap Veel water drinken zorgt ervoor dat de afvalstoffen uit uw spieren goed worden afgevoerd. Onderzoek toont aan dat kersensap antioxidanten (zogenoemde anthocyanen) bevat, die een ontstekingsremmende werking hebben. Ook cranberrysap en zwarte bessensap helpen. 4. Ga naar de sauna De spieren ontspannen door de warmte en de pijn vermindert 5. Eet ‘pijnstillende’ voeding Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat gember helpt tegen spierpijn. Ook andere voedingsmiddelen helpen tegen spierpijn zoals: zalm, kurkuma, yoghurt, verse munt, sojabonen en peper. Bovendien zijn producten met vitamine B12 (noten, bananen, sinaasappels, kip en eieren) een aanrader.

5 0 0






Neem een lekker warm bad! Dat helpt heel erg.

5 0 0






Warme harde straal van de douche 5 minuten erop houden. Dat verzacht de pijn en ontspant de spieren. Goed warm houden erna met tijgerolie.

5 0 0






Spierpijn voorkomen: - Eet na je training een eiwit- en koolhydraatrijke maaltijd. Eet bijvoorbeeld een bakje kwark met banaan. - Zorg voor een goede warming-up en cooling-down. - Neem een warme douche. Ook een warm bad, warm kompres, infraroodlamp of bezoekje aan de sauna verwarmen de spieren. Hierdoor verbetert de bloedsomloop en kunnen afvalstoffen sneller worden afgevoerd. - Drink voldoende water. Dat zorgt ervoor dat de afvalstoffen worden verdund en makkelijker kunnen worden afgebroken. - Eet magnesium en Calcium. Magnesium zit onder andere in peulvruchten, noten, zaden, groene (blad)groenten, grapefruit en abrikozen. Calcium vind je onder andere in zuivel en kalium zit onder andere in aardappelen, melkproducten, groente, fruit en noten.

5 0 0