Cookies helpen Oma Weet Raad om uw gebruikerservaring te verbeteren. Bij gebruik van de website gaat u akkoord met ons privacy statement. Accepteren

Jongeren hebben steeds vaker last van nekpijn oftewel een ‘tabletnek’. Tegenwoordig zit men namelijk urenlang naar het scherm van de smartphone te kijken.
Facebook, Instagram en WhatsApp zijn populair dus we checken maar al te graag de berichtjes op onze mobiel.
Veel mensen buigen hun hoofd te ver naar voren als ze op een tablet of een telefoon kijken. Dat komt doordat tablets vaak plat op tafel of op schoot worden gelegd. Dit zorgt voor een onnatuurlijke kijkhoek. Het hoofd trekt dan te hard aan de nekspieren en dat zorgt voor nekklachten. Een hoofd weegt gemiddeld zo’n 5 kilo. Echter, wanneer we de nek buigen in een hoek van 45 graden neemt de druk op de nekwervels toe en staat het gewicht van het hoofd zelfs gelijk aan zo’n 22 kilo!
Dit kan dus zorgen voor de nodige nek- en hals klachten.
De volgende tips kunnen helpen bij het voorkomen of verminderen van de klachten:
1. Zorg ervoor dat je rechtop zit
2. Beweeg de smartphone of tablet naar het hoofd toe en niet het hoofd naar het apparaat
3. Wissel van houding
4. Gebruik een tabletstandaard en een apart toetsenbord, hierdoor zit het apparaat meer op ooghoogte en kan je nek ontspannen blijven
5. Gebruik de tablet of telefoon niet te lang achter elkaar
6. Als je het prettig vindt om de tablet op schoot te houden, trek dan de knieën wat omhoog of leg een kussen onder het tablet. Dat zorgt ervoor dat het beeldscherm hoger en dichterbij je gezicht komt.

5 0 0

Login om een reactie te geven: